Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hét antwoord op de vraag: "Waarom is het zo oneerlijk verdeeld in de wereld?"

  • Ichthus

    Toen ik gisterenavond naar de 1-na-laatste aflevering van “Henny Huisman zoekt God” keek en zag hoe arm de mensen die hij bezocht waren, realiseerde ik me dit:

    Je kunt wel aan God vragen waarom Hij het zo oneerlijk heeft verdeeld in de wereld, maar eigenlijk zijn WIJ het (ik dus ook zelf) die daarvoor zorgen!

    De eerste levensbehoeften van een mens zijn nog altijd: schoon water, eten, hygiene, kleding, medische zorg.

    Veel mensen in Nederland hebben dat, en kunnen daarnaast nog geld uitgeven aan duurdere kleding, kerstversieringen, kunst, boeken, films, dvd-spelers, mobiele telefoons, vakanties etc.etc.

    Ik heb bijv. 100 Euro en ik besteed ervan 50 Euro aan eerste levensbehoeften en de andere 50 aan luxe dingen. Dingen waar ik niet dood van ga of ziek van wordt als ik ze niet heb.

    Diezelfde 50 Euro heeft iemand anders in de wereld juist zo hard nodig om niet ziek te worden, of niet dood te gaan.

    IK verdeel het dus oneerlijk! Want van het geld wat IK heb, deel ik niet genoeg met de armen en zieken in de wereld.

    Als ik eens minder duur ging huren, dan kon ik met het geld dat ik bespaar alweer iemand in een arm land helpen om in een appartement zonder vrieskou en lekkage te wonen……..

    Als wij met z'n allen nou eens niet zo duur aten met Kerst, eens niet zoveel versiersels kochten, eens simpelweg…..minder geld uitgaven……hoeveel beter zou dat geld dan besteed kunnen worden om de levensstandaard van de rest van de wereld omghoog te helpen?

    Het antwoord is dus: WIJ verdelen het geld in de wereld zélf niet goed genoeg, omdat wij (en ik zelf dus ook) in feite te egoistisch zijn om het zelf minder te hebben zodat anderen het beter kunnen hebben.

    Wie zegt: “Maar ik werk toch voor mijn geld?” Wie denkt dan dat de mensen in de Oekraine, of in Pakistan of waar dan ook, NIET werken? Alleen krijgen ze daar NET effe wat minder betaald dan wij rijke westerlingen. Het omaatje uit het programma van gisterenavond heeft ook altijd gewerkt. Nu kon ze dan teren op haar opgebouwde pensioen. 16 Euro per maand. Zestien ja.

    Ik vind het ontzettend triest. En ik begrijp er helemaal niks van. Van anderen niet. Maar ook van mezelf niet. Want ik kwam vandaag toch weer thuis met een tas vol boodschappen en extra heerlijkheden voor morgenavond (oud&nieuw) terwijl ik gisteren nog heb gezien hoe een Oekraiens gezin zo met smart dankbaar was met een blik bruine bonen.

    Mijn conclusie is dus: Het is waar, een betere wereld begint bij jezelf. En omdat DAT blijkbaar al ZO moeilijk is, daarom is het nog steeds zo slecht verdeeld hier op aarde.

  • Irene

    Mijn mening:

    Volgens mij heeft het helemaal geen zin wat je zegt. Er gaan elk jaar miljarden naar ontwikkelingslanden (bijv. in Afrika). Dat heeft helemaal geen nut, want de mensen daar leven met de dag, als je ze bijv. per maand 50 euro zou geven, maken ze dat meteen op en beseffen niet dat ze er de rest van de maand ook nog mee moeten doen. Ze moeten eerst leren met geld om te gaan, dan pas geld geven en dan hebben ze pas een toekomst.

  • Bradley

    Mooi betoog. Als je grote stappen gauw thuis wilt toepassen is het beperken van de mobiliteit het belangrijkste. Dus :

    -geen slaapsteden naar Amerikaans model, mensen wonen op fiets afstand van werk, school, etc.

    -mobiliteit is geen eerste levensbehoefte zoals een dak, eten, drinken, onderwijs, veiligheid, etc. Het mag het ook nooit worden.

    -wettelijke maatregelen om bedrijven te dwingen hun produktontwikkeling anders aan te pakken. Dus geen produkten die met opzet van een kwaliteit zijn dat ze niet lang mee kunnen met het oog op nog een “sale” in de toekomst. Geen wegwerp marketing!

    Dat zij de belangrijkste lijkt me.Mis ik iets?

    Bradley

    Ichthus schreef:

    >

    > Toen ik gisterenavond naar de 1-na-laatste aflevering van

    > “Henny Huisman zoekt God” keek en zag hoe arm de mensen die

    > hij bezocht waren, realiseerde ik me dit:

    >

    > Je kunt wel aan God vragen waarom Hij het zo oneerlijk heeft

    > verdeeld in de wereld, maar eigenlijk zijn WIJ het (ik dus

    > ook zelf) die daarvoor zorgen!

    >

    > De eerste levensbehoeften van een mens zijn nog altijd:

    > schoon water, eten, hygiene, kleding, medische zorg.

    >

    > Veel mensen in Nederland hebben dat, en kunnen daarnaast nog

    > geld uitgeven aan duurdere kleding, kerstversieringen, kunst,

    > boeken, films, dvd-spelers, mobiele telefoons, vakanties

    > etc.etc.

    >

    > Ik heb bijv. 100 Euro en ik besteed ervan 50 Euro aan eerste

    > levensbehoeften en de andere 50 aan luxe dingen. Dingen waar

    > ik niet dood van ga of ziek van wordt als ik ze niet heb.

    > Diezelfde 50 Euro heeft iemand anders in de wereld juist zo

    > hard nodig om niet ziek te worden, of niet dood te gaan.

    >

    > IK verdeel het dus oneerlijk! Want van het geld wat IK heb,

    > deel ik niet genoeg met de armen en zieken in de wereld.

    >

    > Als ik eens minder duur ging huren, dan kon ik met het geld

    > dat ik bespaar alweer iemand in een arm land helpen om in een

    > appartement zonder vrieskou en lekkage te wonen……..

    >

    > Als wij met z'n allen nou eens niet zo duur aten met Kerst,

    > eens niet zoveel versiersels kochten, eens

    > simpelweg…..minder geld uitgaven……hoeveel beter zou dat

    > geld dan besteed kunnen worden om de levensstandaard van de

    > rest van de wereld omghoog te helpen?

    >

    > Het antwoord is dus: WIJ verdelen het geld in de wereld zélf

    > niet goed genoeg, omdat wij (en ik zelf dus ook) in feite te

    > egoistisch zijn om het zelf minder te hebben zodat anderen

    > het beter kunnen hebben.

    >

    > Wie zegt: “Maar ik werk toch voor mijn geld?” Wie denkt dan

    > dat de mensen in de Oekraine, of in Pakistan of waar dan ook,

    > NIET werken? Alleen krijgen ze daar NET effe wat minder

    > betaald dan wij rijke westerlingen. Het omaatje uit het

    > programma van gisterenavond heeft ook altijd gewerkt. Nu kon

    > ze dan teren op haar opgebouwde pensioen. 16 Euro per maand.

    > Zestien ja.

    >

    > Ik vind het ontzettend triest. En ik begrijp er helemaal niks

    > van. Van anderen niet. Maar ook van mezelf niet. Want ik kwam

    > vandaag toch weer thuis met een tas vol boodschappen en extra

    > heerlijkheden voor morgenavond (oud&nieuw) terwijl ik

    > gisteren nog heb gezien hoe een Oekraiens gezin zo met smart

    > dankbaar was met een blik bruine bonen.

    >

    > Mijn conclusie is dus: Het is waar, een betere wereld begint

    > bij jezelf. En omdat DAT blijkbaar al ZO moeilijk is, daarom

    > is het nog steeds zo slecht verdeeld hier op aarde.

  • Bradley

    Tja!

    Zullen we jou in die omstandigheden daar droppen? Kijken of jij het beter doet?

    Het is overigens zo dat al die landen een veelvoud aan rente aan ons westerse landen (IMF, Wereldbank) betalen dan hulp ontvangen.

    Bradley.

    Irene schreef:

    >

    > Mijn mening:

    >

    > Volgens mij heeft het helemaal geen zin wat je zegt. Er gaan

    > elk jaar miljarden naar ontwikkelingslanden (bijv. in

    > Afrika). Dat heeft helemaal geen nut, want de mensen daar

    > leven met de dag, als je ze bijv. per maand 50 euro zou

    > geven, maken ze dat meteen op en beseffen niet dat ze er de

    > rest van de maand ook nog mee moeten doen. Ze moeten eerst

    > leren met geld om te gaan, dan pas geld geven en dan hebben

    > ze pas een toekomst.

  • Ben

    Het de hand in eigen boezem steken, siert je. Maar hoe goed bedoeld ook en met prachtige intenties omgeven…Humanitaire hulp sorteert alleen effect in noodgevallen en is eigenlijk symptoonbestrijding.

    Veel belangrijker is structurele verbeteringen die duurzaam zijn en dan is er ook een mindere voedingsbodem voor het voeren van oorlogen.

    In Nederland kun je zoiets bewerkstelligen door lid te worden van een politieke partij en die ervan trachten te overtuigen dat hun vertegenwoordigers op internationaal niveau daar meer aandacht voor moeten vragen. Ook dat deze alert zijn op financiele belangen van kleine groepen kwaadwillenden die vaak onder het mom van vrijheidsstrijd of religeiuze motieven grote groepen mensen negatief beinvloeden om daarvoor te vechten of te moorden.

    Het begint met het erover na te denken, er hierover te schrijven. Maar als het daartoe beperkt blijft, is het wat erg vrijblijvend en ongeloofwaardig. Tot actie overgaan geeft een meer voldaan gevoel.

    Ook je verschuilen achter de politiek die in gebreke blijft, is een vorm van zelfbedrog, want ieder individu heeft een eigen verantwoordelijkheid die je niet bij een ander kunt neerleggen.

  • Ben

    Dus heeft het wel zin….leer ze dan met geld om te gaan. Maar het is heel legitieme vraag aan jezelf te stellen…Welke bijdrage jezelf hebt geleverd aan een menswaardiger wereld

  • Ben

    Ja, je mist iets.

    Je betoog doet me een beetje denken aan de beste stuurlui die aan wal staan..welke bijdrage dacht jezelf te leveren?